In content links, misschien heb je er wel eens van gehoord, maar misschien ook niet. Om je een idee te geven, gaan we je in dit artikel verder uitleg geven over wat het is, het belang ervan en hoe jij het kunt toepassen. Linken is één van de drie belangrijke pijlers wanneer het gaat over SEO. SEO, ook wel bekend als zoekmachine optimalisatie is alles rondom en buiten je website of shop die ervoor zorgen dat jij hoger scoort in de zoekresultaten. Deze drie pijlers zijn; Content, Offpage en techniek. De laatste laten we in dit artikel even achterwege en focussen ons op de content en offpage SEO.
Content
Content is alles wat zichtbaar is op je website, dat geldt voor teksten, afbeeldingen, filmpjes etc. Het belang van content, is dat de bezoekers exact weet wat je website over gaat en waar nodig het antwoord op zijn of haar vraag kan vinden. Daarnaast is content ook van essentieel belang voor de zoekmachines. Ze weten anders immers niet waar je website over gaat. Als we spreken over in-content links op de website, dan betekent dit niets meer dan het verwijzen van pagina’s onderling naar elkaar. Dus stel, jij hebt een website over schoenen en op de homepage schrijf jij een stukje over sportschoenen, dan is het, wanneer jij hier ook een aparte pagina over hebt de bedoeling dat jij het stukje tekst ‘sportschoenen’ voorziet van een link naar deze desbetreffende pagina.
Offpage
Naast Content, kennen we nog een andere essentiële pijler als het gaat over SEO. Dat is namelijk Offpage SEO. Die zijn alle factoren van buitenaf, die leiden naar jouw website of shop. Dit onderdeel bestaat voornamelijk uit het vergaren van relevante links. Dit kan zijn een normale link, maar ook een in-content link. Dit is een stukje tekst, vaak een artikel op een andere website, met een verwijzing naar jouw eigen website. Om het eenvoudig te houden, je schrijft een artikel over; ‘De 3 beste sporthorloges van 2022’ en plaatst deze op een van mijn websites. Dan voorzie jij deze tekst van een link naar je eigen pagina. Op deze manier laat jij aan Google zien dat dit relevante informatie is waardoor de link meer waarde heeft dan een random link op een startpagina site.